Herb Milanówka

Informujemy, że nadal trwają prace mające na celu usunięcie szkód czwartkowej nawałnicy. Regularnie przywracane są dostawy prądu do gospodarstw domowych przez Pogotowie Energetyczne, ale część mieszkańców wciąż pozostaje bez prądu. Gmina Milanówek podjęła się przyjmowania zgłoszeń, które na bieżąco przekazuje do Pogotowia Energetycznego w Pruszkowie, oraz interweniuje w celu usprawnienia i przyspieszenia prac specjalistów. Jednostką odpowiedzialną za usuwanie, naprawianie i włączenia prądu jest PGE Dystrybucja S.A., której komunikat przekazujemy poniżej:

Kilkuset pracowników PGE Dystrybucja wspieranych przez firmy zewnętrzne przez ostatnie doby wykonało trudną i niebezpieczną pracę, przywracając zasilanie ponad 360 tys. Odbiorców. Awarie w sieci elektroenergetycznej spowodowane były przez bardzo silne wichury, które przetaczając się przez kraj 29 i 30.06. Służby energetyczne pracują nieustannie, dlatego z każdą godziną liczba Odbiorców pozostających bez zasilania zmniejsza się.

W sytuacji wystąpienia tak rozległych awarii, z jakimi mamy do czynienie obecnie, pomimo natychmiastowego podjęcia działań naprawczych, nie ma technicznych możliwości, aby zasilanie przywrócić w tak krótkim czasie, jak to ma miejsce na co dzień w przypadku pojedynczych awarii i uszkodzeń sieci. Precyzyjny czas usunięcia skutków awarii jest bardzo trudny do określenia, przede wszystkim z tego powodu, że uszkodzenia i wyłączenia dotknęły najważniejszych elementów naszych sieci, tj. linii wysokiego napięcia 110 kV oraz linii dystrybucyjnych średnich napięć i zasilanych z nich stacji 15/0,4 kV, które to urządzenia stanowią rdzeń systemu zasilającego odbiorców. Mimo intensywnej pracy elektromonterów nie da się przyspieszyć procesu usuwania awarii. Najpierw trzeba lokalizować miejsca uszkodzenia linii i zabezpieczać zerwane przewody. Kolejnym etapem jest usunięcie awarii w hierarchicznej kolejności na liniach wysokich napięć, średnich, a następnie niskich napięć, po którym dopiero następuje sukcesywne przywracanie zasilania u indywidualnych odbiorców.

Na terenie Rejonu Pruszków w czwartek po pierwszej burzy do późnych godzin wieczornych naprawiano linie średniego napięcia. W piątek kolejna nawałnica poczyniła jeszcze większe uszkodzenia w sieciach elektroenergetycznych. Do niedzieli wieczorem trwało naprawienie powalonych słupów i zerwanych przewodów na liniach wysokiego i średniego napięcia. Od poniedziałku sukcesywnie przywracane jest zasilanie na liniach niskiego napięcia. W wielu miejscach są pozrywane przewody i przyłącza. Elektromonterzy nie ustają w wysiłkach, aby te drobniejsze awarie na niskim napięciu, blisko domów odbiorców, usunąć jak najszybciej. Skala zniszczeń jest jednak tak duża, że usuwanie awarii potrwa prawdopodobnie do późnych godzin wieczornych. Do zrealizowania pozostaje ok. 1000 reklamacji klientów indywidualnych.

Największe ograniczenia w dostawie wystąpiły w dniu 29-06-2017 od godz. 13.00, kiedy wyłączyło 135 linii średniego napięcia i ponad 60 tys. odbiorców. Najbardziej dotknięty ograniczeniami teren w okolicach Warszawy to pow. Grodziski, Pruszkowski, Warszawski-Zachodni, Sochaczewski.

Przyczyną takiej sytuacji są głównie wrastające w linie energetyczne drzewa, rosnące na terenach prywatnych oraz na przykład drogach Milanówka, gdzie z uwagi na zakazy ochrony środowiska brak jest możliwości prawidłowej eksploatacji linii. Wcześniej w ramach eksploatacji próbowaliśmy wyciąć lub podciąć gałęzie. Niestety, właściciele gruntów często nie wyrażają zgody i nie wpuszczają na swój teren pracowników energetyki ani firm zewnętrznych. Wykonanie tych zabiegów w wyniku prac planowych ograniczyłoby skalę zniszczeń. Zdarzały się przypadki, że były też problemy z wejściem na teren prywatny w czasie trwania awarii. Jednak determinacja okolicznych mieszkańców, którzy nie mieli światła, powodowała, że właściciele działek zmieniali zdanie.

Udostępnij na: